۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۶۱۸۴۳۹
حجت الاسلام حیدری فر:

عزاداری ها را نماد عزت و شکوه انقلاب است | تقوای عزاداری را رعایت کنیم

عزاداری ها را نماد عزت و شکوه انقلاب است | تقوای عزاداری را رعایت کنیم
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مفهوم تقوا در قرآن و آموزه های دینی، تأکید کرد که سخنرانان، مداحان و عزاداران باید تقوا عزاداری و حقوق دیگران را در ایام عزا رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجید حیدری فر استاد حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به مفهوم تقوا در قرآن گفت: تقوا به معنای ترسیدن و پرهیز کردن نیست بلکه به معنای محافظت، مراقبت و نگهبانی است.

وی افزود: با توجه به این معنا بر مبنای آموزه های دینی است سؤال می شود که باید از چه چیزی مراقبت و نگهبانی کرد، حتما چیزی که باید از آن پاسداری شود مورد توجه و ارزشمند است، خداوند متعال برای انسان تقوا را طراحی کرده تا از خود و رابطه با خدا مراقبت کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند متعال مظهر رحمت و عشق است، اظهار داشت: انسان باید با خداوند متعال پیوند برقرار کند و انس بگیرد نه این که از خدا بترسد و از او گریز داشته باشد، باید مراقبت نعمت های الهی باشیم.

وی ادامه داد: مراقبت از خویشتن معنای تقوا است، باید از فکر، دل و اعضا و اندام خود مراقبت کنیم تا آلوده و ناپاک نشود، سومین عرصه مربوط به مراقبت از حقوق دیگران است تا حقوق افراد ضایع نشود.

حجت الاسلام حیدری فر با بیان این که پیامبر اسلام(ص) امام حسین(ع) را زینت آسمان ها و زمین معرفی کردند، ابراز داشت: حضرت فرمود حسین چراغ هدایت و کشتی نجات امت است، کسانی که عزاداری می کنند باید تقوا عزاداری را رعایت کنند.

وی عنوان کرد: تقوا عزاداری این است که صدای عزاداری و رفت و آمدها مزاحم دیگران نباشد، اگر عزاداری سبب آزار و اذیت دیگران شود با تقوای عزاداری سازگاری ندارد، مراعات کردن حقوق شهروندان باید در دستور کار همه باشد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: سخنرانان و مداحان هم باید تقوا داشته باشند و راست و دروغ را با هم مخلوط نکنند بلکه به صورت مستند ارائه مطلب دهند، برای گریه نباید به دنبال هرکاری رفت، رهبر انقلاب در دیدار مداحان فرمودند که به مردم نگویید برای اذکار و گریه فریاد بزنند و بگذارید هرکس هرگونه که خواست عمل کند.

وی عزاداری ها را نماد عزت و شکوه انقلاب و اسلام دانست و اضافه کرد: امام راحل فرمود که محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است، باید تقوای عزاداری داشته باشیم و حقوق دیگران را رعایت کنیم.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 9
محمد قمین
ارسال نظرات